Jumat, 04 Oktober 2013

Pendahuluan Etika Sebagai Tinjauan


  • Pengertian Etika
Menurut Kamus Besar Bhs. Indonesia (1995) Etika adalah Nilai mengenai benar dan salah yang dianut suatu golongan atau masyarakat.
Etika adalah Ilmu tentang apa yang baik dan yang buruk, tentang hak dan kewajiban moral.
Menurut Maryani & Ludigdo (2001) “Etika adalah Seperangkat aturan atau norma atau pedoman yang mengatur perilaku manusia, baik yang harus dilakukan maupun yang harus ditinggalkan yang di anut oleh sekelompok atau segolongan masyarakat atau profesi” Dari asal usul kata, Etika berasal dari bahasa Yunani ‘ethos’ yang berarti adat istiadat/ kebiasaan yang baik Perkembangan etika yaitu Studi tentang kebiasaan manusia berdasarkan kesepakatan, menurut ruang dan waktu yang berbeda, yang menggambarkan perangai manusia dalam kehidupan pada umumnya.
Sedangkan Profesi adalah pekerjaan yang membutuhkan pelatihan dan penguasaan terhadap suatu pengetahuan khusus. Suatu profesi biasanya memiliki asosiasi profesi, kode etik, serta proses sertifikasi dan lisensi yang khusus untuk bidang profesi tersebut Contoh profesi adalah pada bidang hukum, kedokteran, keuangan, militer, teknik, desainer dll.
Jadi Etika Profesi Akuntansi adalah Merupakan suatu ilmu yang membahas perilaku perbuatan baik dan buruk manusia sejauh yang dapat dipahami oleh pikiran manusia terhadap pekerjaan yang membutuhkan pelatihan dan penguasaan terhadap suatu pengetahuan khusus sebagai Akuntan.


  •  Prinsip-Prinsip Etika

Prinsip Etika Profesi dalam Kode Etik IAI menyatakan pengakuan profesi akan tanggung jawabnya kepada publik, pemakai jasa akuntan, dan rekan. Prinsip ini memandu anggota dalam memenuhi tanggung jawab profesionalnya dan merupakan landasan dasar perilaku etika dan perilaku profesionalnya. Prinsip ini meminta komitmen untuk berperilaku terhormat, bahkan dengan pengorbanan keuntungan pribadi. Berikut ini adalah beberapa Prinsip Etika Profesi Akuntan, diantaranya :

1. Tanggung Jawab profesi
Dalam melaksanakan tanggung jawabnya sebagai profesional, setiap anggota harus senantiasa menggunakan pertimbangan moral dan profesional dalam semua kegiatan yang dilakukannya. Sebagai profesional, anggota mempunyai peran penting dalam masyarakat. Sejalan dengan peran tersebut, anggota mempunyai tanggung jawab kepada semua pemakai jasa profesional mereka. Anggota juga harus selalu bertanggungjawab untuk bekerja sama dengan sesama anggota untuk mengembangkan profesi akuntansi, memelihara kepercayaan masyarakat dan menjalankan tanggung jawab profesi dalam mengatur dirinya sendiri. Usaha kolektif semua anggota diperlukan untuk memelihara dan meningkatkan tradisi profesi.

2. Kepentingan Publik
Setiap anggota berkewajiban untuk senantiasa bertindak dalam kerangka pelayanan kepada publik, menghormati kepercayaan publik, dan menunjukan komitmen atas profesionalisme.
Satu ciri utama dari suatu profesi adalah penerimaan tanggung jawab kepada publik. Profesi akuntan memegang peran yang penting di masyarakat, dimana publik dari profesi akuntan yang terdiri dari klien, pemberi kredit, pemerintah, pemberi kerja, pegawai, investor, dunia bisnis dan keuangan, dan pihak lainnya bergantung kepada obyektivitas dan integritas akuntan dalam memelihara berjalannya fungsi bisnis secara tertib. Ketergantungan ini menimbulkan tanggung jawab akuntan terhadap kepentingan publik. Kepentingan publik didefinisikan sebagai

3. Integritas
Integritas adalah suatu elemen karakter yang mendasari timbulnya pengakuan profesional. Integritas merupakan kualitas yang melandasi kepercayaan publik dan merupakan patokan (benchmark) bagi anggota dalam menguji keputusan yang diambilnya. Integritas mengharuskan seorang anggota untuk, antara lain, bersikap jujur dan berterus terang tanpa harus mengorbankan rahasia penerima jasa. Pelayanan dan kepercayaan publik tidak boleh dikalahkan oleh keuntungan pribadi. Integritas dapat menerima kesalahan yang tidak disengaja dan perbedaan pendapat yang jujur, tetapi tidak menerima kecurangan atau peniadaan prinsip.

4. Obyektivitas
Setiap anggota harus menjaga obyektivitasnya dan bebas dari benturan kepentingan dalam pemenuhan kewajiban profesionalnya. Obyektivitasnya adalah suatu kualitas yang memberikan nilai atas jasa yang diberikan anggota. Prinsip obyektivitas mengharuskan anggota bersikap adil, tidak memihak, jujur secara intelektual, tidak berprasangka atau bias, serta bebas dari benturan kepentingan atau dibawah pengaruh pihak lain.Anggota bekerja dalam berbagai kapasitas yang berbeda dan harus menunjukkan obyektivitas mereka dalam berbagai situasi. Anggota dalam praktek publik memberikan jasa atestasi, perpajakan, serta konsultasi manajemen. Anggota yang lain menyiapkan laporan keuangan sebagai seorang bawahan, melakukan jasa audit internal dan bekerja dalam kapasitas keuangan dan manajemennya di industri, pendidikan, dan pemerintah.

5. Kompetensi dan Kehati-hatian Profesional
Kompetensi diperoleh melalui pendidikan dan pengalaman. Anggota seharusnya tidak menggambarkan dirinya memiliki keandalan atau pengalaman yang tidak mereka miliki. Kompetensi profesional dapat dibagi menjadi 2 fase yang terpisah:
1. Pencapaian Kompetensi Profesional.
Pencapaian ini pada awalnya memerlukan standar pendidikan umum yang tinggi, diikuti oleh pendidikan khusus, pelatihan dan ujian profesional dalam subjek- subjek yang relevan. Hal ini menjadi pola pengembangan yang normal untuk anggota.
2. Pemeliharaan Kompetensi Profesional.
Kompetensi harus dipelihara dan dijaga melalui komitmen, pemeliharaan kompetensi profesional memerlukan kesadaran untuk terus mengikuti perkembangan profesi akuntansi, serta anggotanya harus menerapkan suatu program yang dirancang untuk memastikan terdapatnya kendali mutu atas pelaksanaan jasa profesional yang konsisten.

Sedangkan kehati- hatian profesional mengharuskan anggota untuk memenuhi tanggung jawab profesinya dengan ketekunan, serta mempunyai kewajiban untuk mempertahankan pengetahuan dan ketrampilan profesional pada tingkat yang diperlukan untuk memastikan bahwa klien atau pemberi kerja memperoleh manfaat dari jasa profesional dan teknik yang paling mutakhir.

6. Kerahasiaan
Setiap anggota harus menghormati kerahasiaan informasi yang diperoleh selama melakukan jasa profesional dan tidak boleh memakai atau mengungkapkan informasi tersebut tanpa persetujuan, kecuali bila ada hak atau kewajiban profesional atau hukum untuk mengungkapkannya. Kepentingan umum dan profesi menuntut bahwa standar profesi yang berhubungan dengan kerahasiaan didefinisikan bahwa terdapat panduan mengenai sifat sifat dan luas kewajiban kerahasiaan serta mengenai berbagai keadaan di mana informasi yang diperoleh selama melakukan jasa profesional dapat atau perlu diungkapkan.

7. Perilaku Profesional
Setiap anggota harus berperilaku yang konsisten dengan reputasi profesi yang baik dan menjauhi tindakan yang dapat mendiskreditkan profesi.  Kewajiban untuk menjauhi tingkah laku yang dapat mendiskreditkan profesi harus dipenuhi oleh anggota sebagai perwujudan tanggung jawabnya kepada penerima jasa, pihak ketiga, anggota yang lain, staf, pemberi kerja dan masyarakat umum.

8. Standar Teknis
Setiap anggota harus melaksanakan jasa profesionalnya sesuai dengan standar teknis dan standar profesional yang relevan. Sesuai dengan keahliannya dan dengan berhati-hati, anggota mempunyai kewajiban untuk melaksanakan penugasan dari penerima jasa selama penugasan tersebut sejalan dengan prinsip integritas dan obyektivitas. Standar teknis dan standar professional yang harus ditaati anggota adalah standar yang dikeluarkan oleh Ikatan Akuntan Indonesia. Internasional Federation of Accountants, badan pengatur, dan pengaturan perundang-undangan yang relevan.

  • Basis teori Etika
a.  Etika Teleologi (Yunani : Telos = tujuan)
Teleologi adalah mengukur baik buruknya suatu tindakan berdasarkan tujuan atau akibat yang ditimbulkan oleh tindakan itu.
            Dua aliran etika teleologi :
 - Egoisme Etis
 - Utilitarianisme

ü  Egoisme Etis
Egoisme adalah tindakan dari setiap orang pada dasarnya bertujuan untuk mengejar pribadi dan memajukan dirinya sendiri tanpa memikirkan orang lain.
Egoisme ini baru menjadi persoalan serius ketika ia cenderung menjadi hedonistis, yaitu ketika kebahagiaan dan kepentingan pribadi diterjemahkan semata-mata sebagai kenikmatan fisik yg bersifat vulgar.

ü  Utilitarianisme
Berasal dari bahasa latin utilis yang berarti “bermanfaat”.  Menurut teori ini suatu perbuatan adalah baik jika membawa manfaat, tapi manfaat itu harus menyangkut bukan saja  satu dua orang melainkan masyarakat sebagai keseluruhan.
Dalam rangka pemikiran utilitarianisme, kriteria untuk menentukan baik buruknya suatu perbuatan adalah “the greatest happiness of the greatest number”, kebahagiaan terbesar dari jumlah orang yang terbesar.

b. Deontologi
Istilah deontologi berasal dari kata  Yunani ‘deon’ yang berarti kewajiban. ‘Mengapa perbuatan ini baik dan perbuatan itu harus ditolak sebagai buruk’, deontologi menjawab : ‘karena perbuatan pertama menjadi kewajiban  kita dan karena perbuatan kedua dilarang’. Yang menjadi dasar baik buruknya perbuatan adalah kewajiban. Pendekatan deontologi sudah diterima dalam konteks agama, sekarang merupakan juga salah satu teori etika yang terpenting.

c. Teori Hak
Dalam pemikiran moral dewasa ini barangkali teori hak ini adalah pendekatan yang paling banyak dipakai untuk mengevaluasi  baik buruknya  suatu perbuatan atau perilaku. Teori Hak merupakan suatu aspek  dari teori deontologi, karena berkaitan dengan kewajiban. Hak dan kewajiban bagaikan dua sisi uang logam yang sama. Hak didasarkan atas martabat manusia dan martabat semua manusia itu sama. Karena itu hak sangat cocok dengan suasana pemikiran demokratis.
.
d. Teori Keutamaan (Virtue)
Memandang  sikap atau akhlak seseorang. Tidak ditanyakan apakah suatu perbuatan tertentu adil, atau jujur, atau murah hati dan sebagainya. Keutamaan bisa didefinisikan  sebagai berikut: disposisi watak  yang telah diperoleh  seseorang dan memungkinkan  dia untuk bertingkah laku baik secara moral.
Contoh keutamaan :
a.    Kebijaksanaan
b.    Keadilan
c.    Suka bekerja keras
d.    Hidup yang baik

  • Egoisme
Egoisme merupakan motivasi untuk mempertahankan dan meningkatkan pandangan yang hanya menguntungkan diri sendiri. Egoisme berarti menempatkan diri di tengah satu tujuan serta tidak peduli dengan penderitaan orang lain, termasuk yang dicintainya atau yang dianggap sebagai teman dekat. Istilah lainnya adalah "egois". Dia tidak peduli apa dampak yang orang lain rasakan dari apa yang telah ia lakukan. Yang terpenting adalah kebahagiannya sendiri.



Nama   : Tanti Puspita
NPM   : 26210819
Kelas   : 4EB19

Rabu, 27 Maret 2013

promotion


PROMOTION
It is no longer enough for a business to have great products.  Lots of businesses have those too.  Customers need to know about a great product and be persuaded to buy.  That is the role of promotion.
Promotion is all about communication.  Why because promotion is the way in a business makes its products known to the customers, both current and potential.
The main aim of promotion is to ensure that customers are aware of the existence and positioning of products. Promotion is also used to persuade customers that the product is better than competing products and to remind customers about why they may want to buy. The five types of objectives for promotional activities are:
-         to provide information
-         to increase demand
-         to differentiate the product
-         to accentuate the value of the product
-         to stabilize sales
It is a common mistake to believe that promotion by business is all about advertising.  It isn’t. There are a variety of approaches that a business can take to get their message across to customers, although advertising is certainly an important one.
It is important to understand that a business will use more than one method of promotion. The variety of promotional methods used is referred to as the promotional mix.
Which promotional methods are used depends on several factors:
-          Stage in the life cycle - e.g. advertising is important at the launch stage
-          Nature of the product - how much information is required by customers before they buy
-          Competition - what are rivals doing?
-          Marketing budget - how much can the firm afford?
-          Marketing strategy - other elements of the mix (price, product, place etc)
-          Target market - appropriate ways to reach the target market
The main methods of promotion are:
-           Advertising
-          Public relations & sponsorship
-          Personal selling
-          Direct marketing
-          Sales promotion



SALES PROMOTION
Sales promotion is the process of persuading a potential customer to buy the product.  Sales promotion is designed to be used as a short-term tactic to boost sales – it is not really designed to build long-term customer loyalty.
Some sales promotions are aimed at consumers.  Others are targeted at intermediaries (such as agents and wholesalers) or at the firm’s sales force.
When undertaking a sales promotion, there are several factors that a business must take into account:
  • What does the promotion cost – will the resulting sales boost justify the investment?
  • Is the sales promotion consistent with the brand image?  A promotion that heavily discounts a product with a premium price might do some long-term damage to a brand
  • Will the sales promotion attract customers who will continue to buy the product once the promotion ends, or will it simply attract those customers who are always on the look-out for a bargain?
There are many methods of sales promotion, including:
  • Money off coupons – customers receive coupons, or cut coupons out of newspapers or a products packaging that enables them to buy the product next time at a reduced price
  • Competitions – buying the product will allow the customer to take part in a chance to win a prize
  • Discount vouchers – a voucher (like a money off coupon)
  • Free gifts – a free product when buy another product
  • Point of sale materials – e.g. posters, display stands – ways of presenting the product in its best way or show the customer that the product is there.
  • Loyalty cards – e.g. Nectar and Air Miles; where customers earn points for buying certain goods or shopping at certain retailers – that can later be exchanged for money, goods or other offers
Loyalty cards have recently become an important form of sales promotion.  They encourage the customer to return to the retailer by giving them discounts based on the spending from a previous visit. Loyalty cards can offset the discounts they offer by making more sales and persuading the customer to come back.  They also provide information about the shopping habits of customers – where do they shop, when and what do they buy?  This is very valuable marketing research and can be used in the planning process for new and existing products.
The main advantages and disadvantages of sales promotion are:
Advantages
Disadvantages
Effective at achieving a quick boost to sales
Encourages customers to trial a product or switch brands
Sales effect may only be short-term
Customers may come to expect or anticipate further promotions
May damage brand image



TYPE PROMOTION
In order to effectively promoting the need for the promotion mix, which is the optimal combination for different types of activities or selection of the most effective promotional activities to increase sales. There are four types of promotional activities, among others: (Kotler, 2001:98-100)
  1. Advertising (Advertising), a form of non-personal promotion by using a variety of media aimed to stimulate purchases.
  2. Face to Face Sales (Personal Selling), which is a personal form of promotion by an oral presentation in a conversation with a prospective buyer who intended to stimulate purchases.
  3. Publicity (Publisity), a form of non-personal promotion of the service, or a particular business entity with the way this information / news about it (mostly scientific).
  4. Sales Promotion (Sales promotion), which is a form of promotion beyond the three forms above are intended to stimulate purchases.
  5. Direct Marketing (Direct Marketing), a form of personal selling directly intended to influence consumer purchases.
 Promotion of sales made by the seller can be broken down by objectives. Groupings are as follows:
1.           Customer promotion, that promotion aimed at encouraging or inducing customers to buy.
2.        Trade promotion, sales promotion which aims to stimulate or encourage wholesalers, retailers, exporters and importers to trade goods / services from sponsors.
3.           Sales-force promotion, sales promotion which aims to motivate the sales force.
4.       Business promotion, sales promotion which aims to acquire new customers, retain contractual relationships with customers, introduce new products, sell more to existing customers and educate customers.
But clearly any kind of needs to be programmed to be affected, remains the company's planning how to continue to exist and thrive. Moreover, if the company has a product line of more than one kind.

There are 3 main ideas in a business plan put forward by Kotler-AB. Susanto (2000: 80)
  1. That the company's business should be like "Investment Portfolio", ie need to decide which business can be developed, maintained, reduced or even be stopped. Because every business has their respective advantages and corporate resources must be managed in accordance with the potential benefit. 
  2. Oriented to the future profit potential by considering the market growth rate and position as well as the suitability of the company. It's not enough to rely on sales and profits has been achieved in the previous year as a guide. 
  3.  Strategy. The Company shall have and establish an action plan to achieve long-term goals by looking at the position of the industry (see Identification Competitor), goals, skills and opportunities of corporate resources.

PROMOTION


It is no longer enough for a business to have great products.  Lots of businesses have those too.  Customers need to know about a great product and be persuaded to buy.  That is the role of promotion.
Promotion is all about communication.  Why because promotion is the way in a business makes its products known to the customers, both current and potential.
The main aim of promotion is to ensure that customers are aware of the existence and positioning of products. Promotion is also used to persuade customers that the product is better than competing products and to remind customers about why they may want to buy. The five types of objectives for promotional activities are:
-         to provide information
-         to increase demand
-         to differentiate the product
-         to accentuate the value of the product
-         to stabilize sales
It is a common mistake to believe that promotion by business is all about advertising.  It isn’t. There are a variety of approaches that a business can take to get their message across to customers, although advertising is certainly an important one.
It is important to understand that a business will use more than one method of promotion. The variety of promotional methods used is referred to as the promotional mix.
Which promotional methods are used depends on several factors:
-          Stage in the life cycle - e.g. advertising is important at the launch stage
-          Nature of the product - how much information is required by customers before they buy
-          Competition - what are rivals doing?
-          Marketing budget - how much can the firm afford?
-          Marketing strategy - other elements of the mix (price, product, place etc)
-          Target market - appropriate ways to reach the target market
The main methods of promotion are:
-           Advertising
-          Public relations & sponsorship
-          Personal selling
-          Direct marketing
-          Sales promotion



SALES PROMOTION
Sales promotion is the process of persuading a potential customer to buy the product.  Sales promotion is designed to be used as a short-term tactic to boost sales – it is not really designed to build long-term customer loyalty.
Some sales promotions are aimed at consumers.  Others are targeted at intermediaries (such as agents and wholesalers) or at the firm’s sales force.
When undertaking a sales promotion, there are several factors that a business must take into account:
  • What does the promotion cost – will the resulting sales boost justify the investment?
  • Is the sales promotion consistent with the brand image?  A promotion that heavily discounts a product with a premium price might do some long-term damage to a brand
  • Will the sales promotion attract customers who will continue to buy the product once the promotion ends, or will it simply attract those customers who are always on the look-out for a bargain?
There are many methods of sales promotion, including:
  • Money off coupons – customers receive coupons, or cut coupons out of newspapers or a products packaging that enables them to buy the product next time at a reduced price
  • Competitions – buying the product will allow the customer to take part in a chance to win a prize
  • Discount vouchers – a voucher (like a money off coupon)
  • Free gifts – a free product when buy another product
  • Point of sale materials – e.g. posters, display stands – ways of presenting the product in its best way or show the customer that the product is there.
  • Loyalty cards – e.g. Nectar and Air Miles; where customers earn points for buying certain goods or shopping at certain retailers – that can later be exchanged for money, goods or other offers
Loyalty cards have recently become an important form of sales promotion.  They encourage the customer to return to the retailer by giving them discounts based on the spending from a previous visit. Loyalty cards can offset the discounts they offer by making more sales and persuading the customer to come back.  They also provide information about the shopping habits of customers – where do they shop, when and what do they buy?  This is very valuable marketing research and can be used in the planning process for new and existing products.
The main advantages and disadvantages of sales promotion are:
Advantages
Disadvantages
Effective at achieving a quick boost to sales
Encourages customers to trial a product or switch brands
Sales effect may only be short-term
Customers may come to expect or anticipate further promotions
May damage brand image



TYPE PROMOTION
In order to effectively promoting the need for the promotion mix, which is the optimal combination for different types of activities or selection of the most effective promotional activities to increase sales. There are four types of promotional activities, among others: (Kotler, 2001:98-100)
  1. Advertising (Advertising), a form of non-personal promotion by using a variety of media aimed to stimulate purchases.
  2. Face to Face Sales (Personal Selling), which is a personal form of promotion by an oral presentation in a conversation with a prospective buyer who intended to stimulate purchases.
  3. Publicity (Publisity), a form of non-personal promotion of the service, or a particular business entity with the way this information / news about it (mostly scientific).
  4. Sales Promotion (Sales promotion), which is a form of promotion beyond the three forms above are intended to stimulate purchases.
  5. Direct Marketing (Direct Marketing), a form of personal selling directly intended to influence consumer purchases.
 Promotion of sales made by the seller can be broken down by objectives. Groupings are as follows:
1.           Customer promotion, that promotion aimed at encouraging or inducing customers to buy.
2.        Trade promotion, sales promotion which aims to stimulate or encourage wholesalers, retailers, exporters and importers to trade goods / services from sponsors.
3.           Sales-force promotion, sales promotion which aims to motivate the sales force.
4.       Business promotion, sales promotion which aims to acquire new customers, retain contractual relationships with customers, introduce new products, sell more to existing customers and educate customers.
But clearly any kind of needs to be programmed to be affected, remains the company's planning how to continue to exist and thrive. Moreover, if the company has a product line of more than one kind.

There are 3 main ideas in a business plan put forward by Kotler-AB. Susanto (2000: 80)
  1. That the company's business should be like "Investment Portfolio", ie need to decide which business can be developed, maintained, reduced or even be stopped. Because every business has their respective advantages and corporate resources must be managed in accordance with the potential benefit. 
  2. Oriented to the future profit potential by considering the market growth rate and position as well as the suitability of the company. It's not enough to rely on sales and profits has been achieved in the previous year as a guide. 
  3.  Strategy. The Company shall have and establish an action plan to achieve long-term goals by looking at the position of the industry (see Identification Competitor), goals, skills and opportunities of corporate resources.